Retró hétvége sínen, úton, levegőben a Balaton-parton

Retró hétvége sínen, úton, levegőben a Balaton-parton

A MÁV-Volán-csoport július 8-án és 9-én várja idei első balatoni retró hétvégéjére a nosztalgiajárművek kedvelőit.

A Balaton északi és Keszthely–Tapolca közötti vasútvonalán klasszikus járműcsodák idézik fel ezen a hétvégén a régi idők vasúti közlekedését, ezúttal az üzembeállásuk 60. évfordulóját ünneplő M61-es Nohab mozdonyok kapnak kiemelt szerepet. A vasúti programokhoz igazodva a Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron a Malévhoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépen. A vasútállomások és repülőterek közötti átszállást pedig a Volánbusz ikonikus Ikarus 55 típusú „Faros” buszai segítik.

A svéd gyártású Nohabok nagy népszerűségre tettek szert a mozdonyvezetők és az utasok körében, az egyik legmegbízhatóbb mozdonyokAz utasok kedvelték a mozdonyok külsejét, hangját és megbízhatóságát, ezért válhattak legendává itthon is, akárcsak Dániában vagy Amerikában. 1979–1990 között Tapolcára helyezték őket fokozatosan, majd a Balaton déli partjának villamosítása után már csak az északi parton jártak, Celldömölk és Budapest között. Ebben az utolsó két évtizedben forrtak össze a gépek elválaszthatatlanul a Balatonnal. Messzire hallatszó hangjuk és megjelenésük a rajongók szerint olyan természetesen illett bele a tó és a hegyek hangulatába, mintha mindig is ilyen helyre tervezték volna őket.

Balatonfüred–Tapolca vonal

Az észak-balatoni vasútvonalakon forgalomba áll a MÁV Rail Tours 1963-as gyártáskori fényében tündöklő Nohab mozdonya egy korban hozzá illeszkedő olajzöld szerelvénnyel. A vonat bisztrókocsijában az idén 75 éves Utasellátó nyújt szolgáltatást, emellett kipróbálható az 50-es, 60-as évek luxus színvonalát jelentő, egykor kormányzati utazásokhoz használt szalon szakaszos hálókocsi is. A szerelvényt vasárnap az ”átmeneti korszakos”, narancssárga fényezésű M62 187-es Szergej továbbítja.

Szintén a 29-es vonalon, Balatonfüred és Tapolca között áll forgalomba egy ”telikék személyvonat”, melyben első osztályú kocsiként közlekedik a közelmúltban elkészült retró típusú kocsi. A múltidéző szerelvényt szombaton a narancsszínű hagyományos Szergej és a 020-as Nohab, vasárnap pedig egy remot Szergej továbbítja.

A Tanúhegy sebesvonat Győr és Keszthely között hozza el a retró hangulatot, a járat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénye napközben az északi parton közlekedik Balatonfüred és Tapolca között az M61 019-es pályaszámú Nohab mozdonnyal.

A kora reggeli és esti Kék Hullám InterCity vonatok mindkét nap szintén alkalmi összeállítással közlekednek: visszatér a komfortkocsi, melynek fedélzetén, valamint a klasszikus arculatú CAF étkezőkocsiban az idén 75 éves Utasellátó retró kínálata várja az utasokat. Az ülőhelyek az Elvira menetrendkereső oldalon a személykocsik rajza alapján, grafikusan is kiválaszthatók lesznek a helyfoglaláskor.

A Pielstick-motort kedvelők gyönyörködhetnek majd a Kék Hullám InterCity-vonatok élén szombaton és vasárnap közlekedő, idén 50 éves M41-es Csörgő mozdonyok szinkronüzemében.

A retró hétvégék egyik legnépszerűbb attrakciója, a legendás 424-es gőzmozdony is visszatér. Vasárnap a Csabai Tekergő sebesvonatokat továbbítja Balatonfüred és Tapolca között, maga mögött húzva a vékonycsíkos Rába gyártmányú fülkés gyorsvonati szerelvényt. A vonat Balatonfüredig az idén 60 éves V43 1001-es mozdonnyal közlekedik. Az indigókék szerelvényt szombaton a 019-es Nohab, visszaútban pedig a 187-es Szergej vontatja.

Keszthely–Tapolca–Győr viszonylat

A Győr és Keszthely között közlekedő Tanúhegy sebesvonat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénnyel közlekedik, amelyet szombaton az M61 020 pályaszámú Nohab továbbít Celldömölktől, visszaúton és másnap pedig egy hagyományos Szergej, szintén Celldömölkig.

A vonalon a személyvonatokon mindkét nap utazhatunk a MÁV Rail Tours ABbmot motorkocsijával, ahol idén már az 1. osztályú szolgáltatás is elérhető.

A szombaton Nohab, vasárnap pedig a 187-es retró Szergej vontatta olajzöld szerelvény is megfordul Keszthelyen.

A retró hétvégi menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban: http://mavapp.hu/retro

1. osztályú kocsik közlekedése

A retró hétvégén közlekedő 1. osztályú kocsik az idei évben 1. osztályú menetjeggyel vehetők igénybe. Az alábbi retró 1. osztályú kocsik közlekednek:

  • 19-05 sorozatú Ap kocsi (telikék szerelvény)
  • WLS sorozatú szalon- és hálókocsi (olajzöld szerelvény)
  • 19-80 sorozatú A kocsi (vastagcsíkos szerelvény)
  • ABbmot motorvonat

Az érintett vonatokra az 1. osztályra fakultatív helyjegy is váltható, melynek díja 300 forint.

A Kék Hullám InterCity vonatokban (19702 és 19701) közlekedő komfortkocsi prémium osztályként közlekedik, ez 1. osztályú menetjegy, valamint prémium helyjegy váltásával vehető igénybe. A vonatokra az Elvira felületen elérhető a grafikus helyfoglalás is.

A Balaton 24/72 napijegyek mellé kocsiosztály-különbözet váltható 1. osztályra. Az országbérlet és vármegyebérletek mellé kocsiosztály-különbözet nem váltható 1. osztályra, ebben az esetben 2. osztályú menetjeggyel is rendelkezni kell.

Retró repülőjáratok

A Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben, a vasúti programokhoz igazodva retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron a Malévhoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépen. Az idén 74 éves HA-LIX lajstromjelű gép a világ utolsó üzemelő példánya a sorozatnak. A járatokon a korabeli hangulat megteremtéséhez az idén 75 éves Utasellátó szolgáltatja a fedélzeti vendéglátást.

A vasútállomások és repülőterek közötti átszállást a Volánbusz Ikarus 55 típusú ”faros” buszai segítik.

A gép szombat reggel 9 órai indulással Budaörsről Sármellékre közlekedik. A járatra egy jegy turistaosztályon 36 ezer forint. A különlegesebb élményre vágyók választhatják az üzleti osztályt és élvezhetik az ezzel járó kényelmi szolgáltatásokat, úgymint: elsőbbségi beszállás, választható ülőhely, eredeti Malév-kiadványok, valamint bővebb ellátás az Utasellátó részéről. A jegyár ez esetben 46 ezer forint.

Napközben a vasmadár Sármellékről induló sétarepüléseket teljesít, egy repülés időtartama 15 perc. Ezen járatokon kizárólag turistaosztályú jegyek válthatók 22 ezer forintos áron.

Vasárnap Szentkirályszabadja és Sármellék közötti járatokon szolgál a repülőgép, egy repülés időtartama itt is 15 perc. Az utazásokon kizárólag turistaosztály elérhető, 22 ezer forintos jegyáron.

Vasárnap délután a Sármellékről Budaörsre visszatérő repülés ismét alkalmat kínál a magasabb fedélzeti szolgáltatások kedvelőinek, az MA 001 számú járatra is elérhetők üzleti osztályú jegyek, 46 ezer forintos áron. A járat turistaosztályán 36 ezer forintos jegyárral utazhatnak.

A Li2-es repülőgép szombaton Tapolca állomás fölött fog repülni, így a repülők és a Nohabok “együttállása” lesz a hétvége egyik legérdekesebb látványossága. Lehetőség nyílik  a repülőből fotózni a Nohabokat, míg vasárnap a 29-es vonal fölött fog repülni, egy ponton minden retró mozdony fölött elrepül. Különös látványt nyújt majd a Li2-es repülőgép és a 424-es gőzmozdony együttállása.

A repülőjegyek a pénztárakban, valamint az Elvira felületen érhetők el július 5-től. A jegyvásárlás a belföldi vonatjegyekhez hasonló módon történik, a keresésnél a kezdő és célrepülőterek kiválaszthatók (Sármellék esetében, mivel a járat indulási és érkezési repülőtere megegyezik, célállomásként a Sármellék II. LHSM. kiválasztása szükséges). A repülőjáratok a találatok között expresszvonatként jelennek meg, de az időadatok, illetve a Malév-járatszám alapján beazonosíthatók.

Transzferjárat Farossal

Keszthely és Sármellék, valamint Balatonalmádi és Szentkirályszabadja között a Volánbusz három Ikarus 55 típusú autóbusza közlekedik: az AA-IK-055 rendszámú piros, a zöld színű FAROS-1, valamint az AA-CV-350 rendszámú vajszínű „faros” színesíti a nosztalgiajárművek kínálatát a retró hétvégén.

Szombaton mindhárom busz Keszthely vasútállomás és a sármelléki repülőtér között szállítja az érdeklődőket. Vasárnap az egyik jármű Balatonalmádi vasútállomás és Szentkirályszabadja repülőtér között ingázik, míg két autóbusz ismét a sármelléki átszállást segíti. A jegyár a különleges transzferjáratra utazásonként egységesen 2500 forint, amely a helyszínen, vagy a Volánbusz honlapján elővételben is megváltható.

A három „faros” közül a legrégebbi, 1956-os évjáratú, vajszínű retróbuszt az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Mátyásföldi üzemegysége szállította a budapesti, 16. számú AKÖV részére 1956. március 15-én, GN-343 rendszámmal.1967-től Mezőhéken, a Táncsics termelőszövetkezetnél szolgált, 1973-ban pedig Hódmezővásárhelyre került a Rákóczi termelőszövetkezet tulajdonába. 1979-ben kivonták a forgalomból, a 2000-es években a Kisalföld Volánnál újították fel.

A zöld színű, FAROS-1 rendszámmal közlekedő, Ikarus 55 Lux kivitelű (55.21 altípus) autóbuszt 1967-ben gyártották, első tulajdonosa az Ikarus székesfehérvári üzeme volt. 2000-ben a Kapos Volán romos állapotban vásárolta meg a tengelici termelőszövetkezettől. A jármű azóta számos rendezvénynek és kiállításnak volt fontos résztvevője a Volán nosztalgiaflotta egyik nagy büszkeségeként. Állapotára való tekintettel a 2020-ban megindított Volán értékmentési program keretében újra teljes felújításon esett át a zalaegerszegi telephely szakemberei fáradságos munkájának köszönhetően.

A piros színű, AA-IK-055 rendszámú autóbuszt 1969-ben helyezték forgalomba. Az Ikarus 55.52 NDK exportra készült, ahol a legtovább – egészen a 90-es évek elejéig – üzemeltették a típust, melynek érdekessége, hogy az utasajtó az üzemeltető kérésére előre került, az utastéri komfortban pedig jelentős szerepet szántak az Ikarus 30-asoknál megismert tetőívablakoknak. Az egykori Vértes Volán „faros” autóbuszát 1996-ban hozták haza, majd teljes körű felújításon esett át. Jelenlegi állapotát 1997 júniusában nyerte el, azóta a Volánbusz nosztalgiaflottájának kiemelt darabja.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »