Téli kirándulás a Kőszegi hegyekre

Korábbi anyagunkban a határ túloldalát jártuk be Kőszegről, most nézzük meg a magyar oldalon milyen lehetőségeket kínál a túrázóknak a téli Alpok alja természeti világa.

Már Velemnél említettük a Szent koronának épített bunkert, most kezdjük itt a túránkat, annál is inkább, mert kocsival idáig tudunk eljutni a város szélére. Amíg ki nem vitték az országból a háború végén, addig itt volt elrejtve, manapság szépen felújították a hajdani titkos menedékhelyet.

Innen egyértelműen induljunk el a már szinte teljesen felújított Golgotán, kicsit kaptatós, de télen is szép erdei környezetben jutunk fel a Kálvária templomhoz.

A frissen felújított Kálvária templomról (ahogy a Golgotáról is), pár hete írtunk, így most nem a gyönyörű, hegyet utaló építmény amit kiemelünk, hanem az elénk táruló panoráma, illetve az, hogy ne a felfelé vezető úton induljunk vissza, hanem az „Ördögárok” irányába.

Kőszeg remek borokat adó szőlőültetvényei mellett haladunk kényelmes sétával, annyira „él” a természet, hogy nekünk még legelésző szarvast is sikerült látni a pincék között.

És itt álljunk meg, és meg fogunk, itt találkozunk egy olyan dologgal, amivel csak ezen a tájon láttunk eddig az országban. Az hogy „becsület kassza” van a településeken (ki vannak téve a ház elé a termékek, rá van írva az ára, bedobjuk a perselybe a pénzt és visszük), már „megszokott” errefelé, de hogy a hegyen a túrázóknak önkiszolgáló „becsület büfé” működjön! És igen, termoszban meleg ital, szörpök, sütemények, gyümölcs, és egyéb finomságok, szinte önköltségi áron egy tető alatt, becsület kasszás módszerrel. Ha nem látom, nem hiszem el, hogy nálunk ilyen lehet. Minden túrázó hálás a kezdeményezésért, ötletért, és mi is csak jót és szépet tudunk kívánni az „üzemeltetőnek”!

De ezzel el is értük az Ördögkatlan mesebeli tanösvényének bejáratát, de előtte tegyünk egy kis kitérőt a „Szulejmán kilátó” irányába. (Erre van a becsület büfé) A vár ostroma idején az információk szerint itt volt a szultán sátra, innen nézte az eseményeket, tehette is, a mai napig fenséges panorámát kínál a szépen kialakított kilátó, ne hagyjuk ki!

És az „Ördögárok tanösvény. Minden korosztály számára hihetetlenül élvezetes hasadékban haladunk. Miközben egy télen is gyönyörű kis kanyonban ereszkedünk lefelé, egy komplett földrajz órán veszünk részt. A különböző kövek, ásványok, rétegek nem csak a lábunk alatt és mellettünk vannak, hanem részletesen be vannak mutatva, minden el vagy magyarázva, illusztrálva.

Szánjunk rá elég időt, maga a kis katlan nem nagyon hosszú vissza a kocsinkig, de sok az érdekes látnivaló és a fotótéma.

Mivel a nappalok nem hosszúak, ezért vágjunk neki kocsival amíg fel lehet jutni a város feletti hegyeknek. Itt számtalan kirándulási lehetőség vár ránk, mivel a fő látványosság, az Írottkő csúcs innen messzebb van, és már a másik oldalról láttuk, ezért most két másik lehetőséget választottunk a kínálatból.

Az első egyértelműen a város felett magasodó hegy tetején levő óvár, ahonnan gyakorlatilag az egész város indult. Régen nem volt a Jurisics vár, csak ez itt fent a hegyen, részletes története megtalálható, itt is, ebbe nem mennénk bele.

Nem túl megerőltető vagy erdei vagy részben műúton megközelíthető hajdani várnak egy tornyát állították helyre, ez Kőszeg szinte minden pontjáról és a környékről látható, így egyértelmű, hogy a hozzá való feljutásunkat káprázatos panoráma kárpótolja mind a városra, mind az Alpok nyúlványaira.

Javasoljuk, hogy visszafelé mindenképpen az erdei utat válasszuk, mert innen van az elágazás a „Hét forráshoz”, mely még egy olyan túra, ami könnyű szerrel teljesíthetően belefér a napba, javarészt műúton megközelíthető, és nagyon látványos.

A hegyből hét forráson jön ki a víz, melyet a hét vezérről neveztek el. A gyönyörű helyen, szépen kialakított környezetben elhelyezkedő kedvelt kirándulóhely legendája szerint, aki mind a hét forrásnak a vizéből iszik, annak teljesül egy kívánsága, próbáljuk ki, hátha…

Természetesen rengeteg kirándulási lehetőség van még télen is, ami részben autóval is elérhető, ha azért az időjárás miatt nagy túrákra nem akarunk vállalkozni, de nekünk most ennyi fért bele a napba.

És hát egyértelműen egy jó kis bor a hegy nevéből a Tóth pince remekei közül, majd egy bőséges tájjellegű ételekből álló vacsora, és egy kényelmes szállás. Ezeknek továbbra is ajánlani tudjuk az ódon Arany Strucc szállodát vagy a Fő tér műemlék épületeiben levő Portré Panziót vagy apartmanjait. Kellemes időtöltést mindenkinek, és váljon egészségére a kelleme s téli kirándulás!

További információk:   www.koszeg.hu    www.portre.com   www.aranystrucchotel.hu    www.tothpince.hu